HelpCenter

Problem med samtalskvalite

Ökad användning av molntjänster och streamingtjänster ställer högre krav på företagets internetförbindelse 

Företag använder idag en ökad mängd molntjänster, allt från Office365 och Dropbox till olika affärssystem och telefonitjänster. Samtidigt växer den mobila konsumtionen av streamingtjänster, exempelvis Netflix, Youtube och Spotify. Väl på kontoret använder du oftast lokalt WiFi. Vilket medför kraftigt ökade krav på företagets internetförbindelse.

När internetförbindelsen överbelastas börjar brandväggen slänga datapaket. Uppstår det när du skickar ett mejl eller besöker en hemsida så tar det lite extra tid att få iväg mejlet eller ladda sidan - något du lätt kan ha överseende med. Men är förbindelsen överbelastad när du talar i telefon uppstår hack och brutna samtal - en väldigt påtaglig försämring av kundupplevelsen. I dessa situationer vänder sig ofta kunden till sin IP-telefonileverantör, men de borde kontakta bredbandsleverantören.

När vi på Telekompaniet går till botten med kunders kvalitetsproblem finner vi i 8 av 10 fall att orsaken är att kunder nyttjar sin internetförbindelse till bristningsgränsen. Medelanvändningen kan se bra ut, men när användningen ökar vid vissa tidpunkter försämras samtalskvaliteten.

Slutsats - klagar kunden på dålig samtalskvalitet beror det med stor sannolikhet på att internetpipan behöver uppgraderas.

Hur kan Telekompaniet underlätta? 
Vi på Telekompaniet kan ta dumpar på trafiken för att påvisa paketförluster/fördröjningar som bägge ger upphov till försämrad kvalitet. Vi kan dock rekommendera fiber och brandväggar med stöd för trafikprioritering. Samtalstrafiken kan då prioriteras framför övrig icke tidskritisk data. 

 

Brandväggsregler som krävs för ljud:

1. Tillåta UDP till och från 80.83.208.0/20 (/20 motsvarar subnät 255.255.240.0)

2. Öppna UDP port 5060 (Protokollet vi använder där är SIP)

3. Öppna UDP port 5 000-20 000 (Protokollet som används där är RTP)

 

För att tillåta fjärrprogrammering av växeln från Telekompaniet

1. Tillåt TCP från 185.55.11.100 

2. Öppna port 35300 för TCP

3. Extern port 5577 ska gå till telefonväxelns interna ip på port 80.

Äldre Aastra/Mitel behöver även ha port 1062 öppen och styrd mot växelns interna IP.

Det är viktigt att ingen adressöversättning sker genom brandväggen. Dvs. port UDP5060 på WAN ska komma till UDP5060 till växeln. PAT 5060 får inte översättas till annan port. Vissa brandväggar har en funktion som heter något i stil med SIP ALG eller SIP Proxy. Det innebär att brandväggen byter portar hela tiden. Denna teknik fungerar inte med SIP-Trunkar (som i regel används vid kundplacerade växlar) och därför bör denna typ av funktioner vara inaktiverade i brandväggen. 

Rekommenderar bifogat dokument FAQ - Nätverk.pdf


Kontakta gärna vår support om du har frågor eller funderingar.

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.