HelpCenter

Brandväggsinställningar för SIP

Problem med ljud vid VOIP

Saknas ljud i ena eller båda riktningarna?

Får ni spökringningar? (det ringer men när ni svarar är ingen där)

Har ni dålig ljudkvalité i ena eller båda riktningarna? (dvs. för er eller för den ni pratar med)

Problemet kan ligga i att ni har för dåligt internet eller brandväggsinställningarna. Men det första som ska göras är att säkerställa rätt inställningar i brandväggen (nedan). Steg 2 är att aktivera QoS eller bandbreddsbegränsa annan trafik i er brandvägg och steg 3 är att byta till ett bättre internet.

Vad kan ni göra själva för att testa internet och brandvägg?

Ladda ner pingplotter och starta ett test mot sip34.telavox.se med 1 sekunds intervall. Kör några timmar (gärna de timmar ni har högst belastning/mest problem) Jitter och paketförluster är det som påverkar samtalskvalitén mest.


Hur kan Telekompaniet underlätta? 
Vi på Telekompaniet kan ta dumpar på trafiken för att påvisa paketförluster/fördröjningar som bägge ger upphov till försämrad kvalitet. Vi kan dock rekommendera fiber och brandväggar från oss så tar vi fullt ansvar. 

 

Brandväggsregler som krävs för ljud:

1. Tillåta UDP till och från 80.83.208.0/20 på port 5060.

2. Öppna UDP port 10 000-20 000 (styr mot växelns interna IP)

 

För att tillåta fjärrprogrammering av växeln från Telekompaniet

Tillåt anslutningar från 185.55.11.100 samt 193.234.2.1 (på nedan portar)

Panasonic NCP: TCP port 35300 öppen och styrd mot växelns interna IP.

Panasonic NS & Mitel: Extern TCP port 5577 ska gå till telefonväxelns interna ip på port 80.

Äldre Aastra: TCP port 1062 öppen och styrd mot växelns interna IP.

Avaya: TCP port 50802-50813 samt UDP 50794 ska vara öppet och styrt mot växelns interna IP. 

Det är viktigt att ingen adressöversättning sker genom brandväggen. Dvs. port UDP5060 på WAN ska komma till UDP5060 till växeln. PAT 5060 får inte översättas till annan port. Vissa brandväggar har en funktion som heter något i stil med SIP ALG eller SIP Proxy. Det innebär att brandväggen byter portar hela tiden. 

För mer detaljerad information se bifogad Telekompaniet_FW_rules_SIP.pdf


Kontakta gärna vår kundtjänst om du har frågor eller funderingar.

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.